أخر الاخبار

قراءة رواية لا أفهمك كاملة بقلم الكاتبة هدير محمد

رواية لا أفهمك كاملة بقلم الكاتبة هدير محمد

قراءة رواية لا أفهمك كاملة بقلم الكاتبة هدير محمد
رواية لا أفهمك كاملة

شخصيات رواية لا أفهمك:

(1)آسر محمد مصطفى…

شاب عنده 28 سنة طبعا وسيم و امور… شخصية صعبة في التعامل و غامضة… بيفكر بعقله الأول و قلبه ده مش بيستخدمه أبداً ف هتلاقوه حاد شوية في تصرفاته… متخرج من حربية بيشتغل في منظمة استخبارات وطنية… شغل جواسـ.ـيس على قوات مسلحة و كده… شغله صعب اوي… مر بمراحل طفولة صعبة ادت ان بقا عنده مشاكل نفسية هنعرفها خلاص البارتات الجاية

(2) رنا ايمن محمد…

بنت جميلة عندها 22 سنة… متخرجة من كلية إعلام… ملقتيش شغل بعد التخرج لان اعلام عايزة واسطة و للاسف هي من عيلة بسيطة… اتكلفت بتربية اخوها الصغير من اول ما وصل سن 5 سنين بعد وفاة اهلها في حادثة قطر… ساءت ظروفها اكتر لما اخوها اتصاب بالسر*طان ف شغلها في المكتبة مش ملاحق يأكلها هي ولا لاحق علاج اخوها… ف اضطرت تتجوز آسر مقابل انه يعالج اخوها…

(3) معاذ محمد مصطفى…

ده يبقى اخو آسر… شاب وسيم عنده 25 سنة… روش طحن و بتاع بنات… صا*يع يعني… بيدير شركة ابوه… شخصيته كلها عكس شخصية آسر… ف هتلاقوا خلافات ما بينهم هتحصل قدام…

(4) رغد محمد مصطفى…

بنت كيوتة عندها 20 سنة… لسه بتدرس في كلية حقوق… هادية كده و مش بتاعة مشاكل زي معاذ… آسر بيحب رغد اكتر وحدة في عيلته و هي الوحيدة اللي تعرفه كويس و تعتبر حافظة كل أسراره… دورها هيوضح قدام برضو…

(5) محمد مصطفى

ده بقا والد آسر… معاه شركة وارثها أبًا عن جد… كان نفسه آسر يمسك الشركة بدل معاذ لانه عاقل و بيعرف يتصرف… عكس معاذ اللي سبب خساير كتير للشركة بسبب اهماله و استهتاره… آرائه كلها ضد آسر ف هتلاقوا في طشاش كهرباء بين الاتنين دول دايما… عايزه يسيب شغله و يمسك هو الشركة بدل معاذ و جوزه رنا عشان يبني عيلة… اه صح… رنا تبقى بنت صديق محمد القديم من ايام الدراسة… اعجب بيها و بأخلاقها ف قال اجوزها لابني عشان يستقر لكن الأمر انقلب عليه هو و رنا في الآخر…

(6) فاطمة حسن…

والدة آسر… ست طيبة جدا و في حالها و حماة سكرة ل رنا و بتعاملها كويس… لكن فاطمة هي و محمد جوزها عملوا خطأ من سنين… اكتر واحد اتضرر منه هو آسر بما أنه ابنهم الأكبر ف عاش طفولة مش لطيفة عشان كده هو سايكو العيلة…

(7) ريناد عِز…

اسم على مُسمى… بنت اكابر و غنية جدا و جميلة و ناجحة في شغلها… بتسافر كتير في بلاد مختلفة… منفتحة يعني… دي بقا الرئيس التنفيذي لشركة محمد و بتلم مصايب معاذ… صديقة العيلة و كل العيلة بتحبها… ما عدا آسر طبعا مش بيطيقها…

دي مظهرتش في البارت الأول بس هتظهر في باقي البارتات ك عنصر أساسي معانا… وراها أسرار و مصايب هنعرفها برضو…

(8) 😎 خالد فهمي محمود…

ده بقا اللي يرأس المنظمة اللي شغال فيها آسر + صديقه الانتيم و قريب منه أكتر كصديق مش كرئيس… هو اللي كلم آسر في آخر البارت و كان بيتطمن عليه

(9) ياسين ايمن محمد…

طفل جميل عنده 10 سنين… بيصارع السر*طان من هو عنده 7 سنين… بيحب آسر و بيعتبره اخوه الكبير و واخدة مَثل اعلى و عايز يبقى زيه… الطفل الصغنن ده احنا هنتعلم منه كتير…

دول الـ9 شخصيات الرئيسة اللي هتكمل معانا لغاية آخر الرواية… اكيد في شخصيات تانية هتظهر بعدين بس هيكونوا فرعيين مش أساسيين…

اتمنى تكونوا استفدوا حاجة… دي اول مرة انزل تعريف للشخصيات ف مش عارفة اوصف الصراحة و حاسة اني حرقت شوية من الرواية 😂♥

متعودة الوصف تعرفوه خلال البارتات بس سمعت كلامكم اهو… اتفاعلوا بضمير ماشي 😠

و البطل اسمه آسر مش هيثم… اسم هيثم اتكتب بالغلط من الكيبورد…

+ الرواية دي هتكون حزينة شوية و وراها مشاكل عائلية و نفسية و عاطفية… و وراها سايكو اسمه آسر…

+ كمان مش عشان آسر سايكو يبقى هيهين رنا و يضر*بها و يعذ*بها…إلخ ، اظن ان انتوا عارفين انا ك هدير مش بهين اي بنوتة في رواياتي… شخصية رنا في الرواية دي صعبة و دماغها ناشفة و هتعاند مع آسر كتير عشان كده هيبقى صعب انهم يتفاهموا… واضح جدا من اسم الرواية..

مقتبس من الفصل الأول لرواية لا أفهمك:

”ملبستيش قمـ.يص النوم ليه؟

‘مش عايزة ألبسه…ولا عيزاك تلمـ.سني…

”ده على أساس انا هلمـ.سك بمزاجي يعني؟

‘خلاص طالما مش بمزاجك يبقى متقربش مني…

”بت انتي هبلة ولا ايه حكايتك بالضبط؟ هو انتي مفكرة اني همو*ت عليكي اوي للدرجة؟ انتي تطولي اصلا اني ابصلك…

‘و مش عيزاك تبصلي… ولا تقربلي… ولا تمسك ايدي حتى…

”بصي يا رنا… انا ولا بحبك ولا عايز ألمـ.سك أساسا… و متجوزك عشان رغبة اهلي مش اكتر و انتي عارفة كده كويس و اكبر دليل اني مش بحبك… جوازنا عدى عليه 8 شهور و مقربتش منك لحد الآن… و مضطر للأسف اقربلك عشان يبطلوا زن عليا و يقولولي مراتك ليه مش حامل لحد الآن… و انا زهقت من الكذب عليهم…

‘يعني انت عشان زهقت من الكذب عليهم هتفرض نفسك عليا بالعافية يعني ؟ بعدين انا مش عايزة اخلف منك…

”هي مرة وحدة بس مش هتتكرر تاني… نكمل سنة في الجواز ده و هطلقك

‘بس انا مش عيزاك يا آسر… افهم بقا… بما اننا كده كده هنطلق يبقى ليه اطلق و انا خسرانة ؟ خليني زي ما انا و لما نطلق يجي الشخص اللي يحبني و احبه بجد و هو اللي يستحقني… و طبعا الشخص ده مش أنت…

غضب آسر كثيرا و غلى غضبًا من داخله و لكن اظهر البرود امامها… قال لها و هو متصنع البرود

”هي ليلة وحدة بس و مش هتتكرر تاني… هدخل اخد دُش تكوني لبستي القمـ.يص النوم ده…(اكمل و هو يشير لها بإصبعه بتحذير) و إلا مش هتشوفي اخوكي تاني و انتي عارفة كويس جدا اقدر اعمل كده… و مفيش نقاش تاني…

نظرت له بكُره و لعنته في سرها لانه دائما يهددها بأخاها…أدار ظهره لها و دخل الحمام…

نظرت رنا للقمـ.يص بقر*ف…كيف ستسمح له بأن يلمـ.سها و هي لا تطيق النظر إليه حتى؟

دمعت عيناها حزنًا من حالتها تلك و من زواجها الأسود ذاك… فهي دائمًا تمنت ان تتزوج رجل يحبها و يعشقها…ليس رجل يبغضها و يعاملها تلك المعاملة السيئة و دائمًا قا*سي معها في الكلام

مسحت دموعها و تنهدت بتعب… ليس امامها خيار آخر…ستفعل ذلك لأجل أخاها…كما تزوجت به لأجله أيضًا…

ارتدت القمـ.يص و فردت شعرها الأسود الطويل… نظرت لباب حمام… لم يخرج بعد… تحركت بحذر و رفعت مرتبة السرير و اخذت شريط الحبوب المانعة للحمل… شربت منه حبتين و خبأته مكانه…

بعد قليل خرج آسر من الحمام و هو يجفف شعره بالمنشفة و يرتدي بنطاله فقط و تظهر عضلات جسده… وجدها امامه بذلك القمـ.يص القصير المفتوح الذي يظهر مفاتنها الجذابة… فهذه أول مرة يراها هكذا لانها دائمًا تلبس امامه ملابس فضفاضة و لا تكشف شيء…

اعجب بها و لكن لم يظهر ذلك امامها و تصرف بجمود… اقترب منها و وقف امامها… كانت لا تنظر إليه و عيناها للارض و قلبها يدق بخوف منه… ازاح شعرها للخلف ليرى وجهها جيدا… تفاجىء عندما وجد دموعها تتساقط على وجنتاها… ألهذا الحد هي خائفة منه؟

اقترب من عنقها و اشتم رائحتها الجميلة التي جعلته يسرح بعيدًا… تضايقت رنا و لم تستطع إبعاده حتى ترى أخاها مجددا… ضغطت على نفسها و قالت في سرها

‘ليلة وحدة… هتعدي و خلاص… ليلة و بس…

دفعها على السرير و مال عليها حتى اصبح فوقها… نظر الى عيناها السوداوتين الواسعتين… لم تحتمل رنا النظر إليه و أدارت وجهها للجهة المقابلة… امسك هيثم ذقنها و أدار وجهه اليه مجددا… و بيده الثانية امسك يداها و ثبتهم حتى لا تتحرك… خافت رنا كثيرا… ابتسم هيثم بشَر و وضع يده على شفتاها و اقترب ليُقبلها… اغمضت رنا عيناها و تمنت ان تمو*ت في تلك اللحظة ولا يلمـ.سها بأي شكل… لم يهتم لخوفها و اقترب أكثر و ضربات قلبها زادت عندما احست بأنفاسه قريبة منها جدا و جسدها ارتعش بشدة… لكن لم يُقبلها… همس في اذنها و قال

”مفكرة اني ممكن اقرب من وحدة رفضاني ؟ شيفاني حيو*ان لدرجة إني ألمـ.سك بدون موافقتك ؟ انتي عيشتي معايا 8 شهور كاملين هنا… في نفس الأوضة… لكن للأسف معرفتيش ولا حاجة عني لحد الآن…

ابتعد عنها و اخذ جاكته… تفاجئت رنا… لم يقترب منها… اعتدلت رنا و انكمشت في نفسها و الدموع في عيناها… نظر لها ببرود و قال

”روحي إلبسي بيجامتك الواسعة… خبي نفسك مني زي ما بتعملي من اول يوم اتجوزتك فيه… و اتطمني… مش هقربلك لا النهاردة ولا بكره ولا في اي يوم… و انسي اللي حصل ده…

ارتدى جاكته و دخل للشرفة جلس هناك… استغربت رنا من تصرفه ذاك… لكن ارتاح قلبها كثيرا… دخلت الحمام غسلت و وجهها و ارتدت بيجامتها الواسعة و ربطت شعرها… و عندما خرجت… استلقت على السرير و سحبت الغطاء عليها و اغلقت نور الاباجورة

كان آسر جالسًا في الشرفة… مُمسك بهاتفه يتصفح على الفيس بوك… ضجر كثيرا… تنهد و نظر للسماء فهو يحب ان ينظر للنجوم في الليل…

فتحت رنا عيناها… فهي لم تستطع ان تنام… لم تجد آسر بالغرفة… وجدته مازال جالسًا في الشرفة… ارتدت جاكتها الصوف و ذهبت إليه

‘قاعد ليه هنا لحد دلوقتي؟

”ملكيش دعوة…

قالها ببرود… ضحكت رنا بسخرية و قالت

‘اوعى تفكر اني خايفة عليك من البرد مثلا… انا بسأل بس…

”لا مبفكرش يا رنا… بس متسأليش احسن…

‘اهلك هتقولهم ايه؟

”مش هقول حاجة لحد…

‘يعني مش هتيجي بعد كام يوم تقولي عايزين حفيد للعيلة؟

”الشرع محللي اربعة… ابقا اجيبه من التانية…

‘طالما الشرع محللك اربعة… جيتلي انا ليه؟

” غباء مني…

‘حصل…

نظر لها ثم ضحك بسخرية

‘عايزة اعرف… طالما انت مقربتش مني… ليه طلبت مني ان يحصل علاقة ما بينا ؟ و اتحججت ان اهلك عايزينك تخلف مع انهم دايما بيقولوا كده و انت بتطنش… اشمعنا المرة دي سمعت كلامهم؟

”كنت عايز اعرف انتي عيزاني ولا لا…

‘و انا قولتلك اني مش عيزاك…

” كنت بتأكد انك مش بتقولي مجرد كلام فاضي عشان ابعد عنك

‘و اتأكدت؟

”اه اتأكدت… اتأكدت انك مش طيقاني و قر*فانة مني… عندك حق في كده بما انك كده كده مش بتحبيني… و انا اتجوزتك عشان اهلي يبطلوا ضغط عليا و اني مفروض اتجوز و ابني عيلة و انتي وافقتي تتجوزيني عشان اساعد اخوكي في علاجه مش أكتر… متقلقيش… الجواز ده هينتهي قريب…

نظرت له لوهلة ثم تركها و دخل للداخل… ذهبت ورائه و وجدته اخذ وسادة وضعها على الكنبة و نام… لم تهتم و نامت هي أيضا…

تاني يوم….

استيقظت رنا و فتحت عيناها بتثاقل… رأت آسر يقف امام المرآة… اقفل الجاكت و ارتدى ساعته و رش عِطر رجالي عليه… رآها مستيقظة من انعكاس المرآة…

”كويس انك صحيتي… اغسلي وشك و البسي ننزل نفطر معاهم…

اومأت له و نهضت… اخذت دريس أبيض و عليه ورود بُنية و دخلت للحمام و بعد قليل خرجت… لم يعيرها اي اهتمام و لم ينظر اليها حتى…يتبع...

قراءة الفصل 01 من رواية لا أفهمك

قراءة الفصل 02 من رواية لا أفهمك

قراءة الفصل 03 من رواية لا أفهمك

قراءة الفصل 04 من رواية لا أفهمك

قراءة الفصل 05 من رواية لا أفهمك

قراءة الفصل 06 من رواية لا أفهمك

قراءة الفصل 07 من رواية لا أفهمك

قراءة الفصل 08 من رواية لا أفهمك

قراءة الفصل 09 من رواية لا أفهمك

قراءة الفصل 10 من رواية لا أفهمك

قراءة الفصل 11 من رواية لا أفهمك

قراءة الفصل 12 من رواية لا أفهمك

قراءة الفصل 13 من رواية لا أفهمك

لا ندعي أننا نملك حقوق الروايه لننشرها في حالة تعدي حقوق النشر والملكية نرجوا التواصل معنا على هذا الرابط وسنقوم بإزالة المحتوى فورا وشكرا

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -