رواية عشق الزين«عندما يقع العز في الغرام» الجزئ الثالث بقلم زينب محمد
رواية عشق الزين الجزئ3 |
نبذة عن رواية عشق الزين الجزئ 3"عندما يقع العز في الغرام":
السلام عليكم أحبتي في الله ومرحباً بكم على مدونة bibliotiquepro التي تقدم لكم أفضل الروايات دائماً، والآن أهديكم رواية عشق الزين الجزئ الثالث بعنوان "عندما يقع العز في الغرام" للكاتبة المحبوبة زينب محمد، وتعتبر هذه الرواية من أبرز الروايات الرومنسية المملوءة بالحب والغرام، أحداثها مشوقة كل سطر منها يجعلك تتشوق لقراءة السطر التالي.
وقد حصلت هذه الرواية منذ أصدارها على تفاعل كبير من طرف الأشخاص المحبين لقراءة القصص والروايات، داخل الوطن العربي وخارجه.
مقتبس من الفصل الأول الجزئ 3 من رواية عشق الزين «عندما يقع العز في الغرام»:
في منزل بمنطقه راقيه... نلاقي نانا قاعدة على سريرها بتفكر في شئ ما، قطع تفكيرها دخول خالتهاااا..
مريم : انتي صاحيه يا نانا كويس قومي البسي وانا هاجهزلك الفطار.
نانا بضيق : انا مش رايحه يا خالتو المستشفى..
مىريم : ليه يابنتي؟!.
نانا بحنق: هايكون ليه؟!، علشان دكتور عز صاحب المستشفى بجد دكتور سئيل ورخم وفاكر نفسه دمه خفيف وانا مش بطقيه انا مش عارفه البنات في المستشفي هايموتوا عليه على ايه؟؟.
مريم : ايه حيلك حيلك دا كله عليه؟!، باين عليه شاغل بالك.
نانا : شاغل بالي ايه يا خالتو، مين دا علشان يشغل بالي اصلا، بس حقيقي انا بقيت منزعجه من طريقته معايا.
مريم : وقفيه عند حدة.
نانا : وقفته كتير بس دا ولا هنا كل ما نتجمع في عمليه ولا في مكان يرمي كلمه ويضايقني كدا ولا نظراته بتخنقني.
مريم : متضيعيش نفسك علشان خاطر حد، انتي حلمك تكبري وتاخدي المنحه اللي بتعملها المستشفى كل سنه لالمانيا يبقا اشتغلي على نفسك وسيبي الباقي وراكي.
نانا : طب مانا بعمل كدا يا خالتو.
مريم : لا انا مش شايفه كدا، شايفكى قاعدة وعامله الحجه دكتور عز
نانا: اوك هاقوم والمرادي لو اتكلم معايا انا هاعرفه مقامه، انا مش فاضيه للحب والكلام دا، انا عاوزة ابني مستقبلي واكبر، مش عاوزة يكون اعتمادي على راجل وفي الاخر يرميني ويطلقني بعيالي واتشرد انا ومالقيش مأوى.
مريم: استغفر الله العظيم يابنتي الرجاله مش زي بعض وانتي غير امك الله يرحمها، الفرق بس ان ابوكي محبش وكان نفسه يتجوز اللي حبها سنين.
نانا بعصبيه: لو سمحتي يا خالتي، متفتحيش معايا الموضوع تاني، انا قايمه البس
في منزل زين الجارحي ...
عز خرج من اوضته ولاقى الكل متجمع على الفطار زين وليليان ومراد وميرا واولاد مراد ( ادم_لي لي_دنيا_زين )، قعد مكانه : صباح الخير.
لي لي: صباح الخير يا زيزو.
مراد بحدة خفيفه : لي لي متقوليش زيزو تقولي عمو عز، عيب كدا.
عز : ياعم عمو ايه بلاش جو الخنيق دا، انا زيزو وبس يا حبيبتي.
دنيا: اسطا زيزو ( اشطا يا زيزو).
مراد بضيق: لا كدا كتير يابني حرام عليك، انت بتعلم بناتي ايه؟!.
عز : هو انا بشوفكوا يا حبايبي، والله يا مراد انا لو قعدت معاهم يومين على بعض هاقلب كيانهم بس المستشفى واخدة كل وقتي.
مراد: ما تعمل مستشفى تانيه يا بابا علشان مش عاوزين نشوفه خالص
ليليان شهقت بنعومه: اخص عليك يا مراد، بعد الشر عنه، ربنا يخليه ويحميه ويحرسه من العين.
مراد بصلها بتعجب: هو انا قولت ايه لدا كله.
زين بضحك : في قانون امك انت كدا بتدعي على عز، في قانوني انا ياريت والله بفكر جديا في المشروع دا.
ميرا بفرحه: بجد يا عمو، والله تبقى فكرة هايله ونخليها كلها مجاني للمحتاجين لو عاوزاني انا موج....
ميرا قطعت كلامها مع نظرات مراد ليها بتحذير، عز ضحك بصوته كله : عاش يا وحش.
ميرا بضيق: بس يا عز
زين بجديه: انت لو خلصت يا دكتور خلينا نقوم انا محتاج ابص على المستشفى واشوف التجديدات فيها د.
عز قام: يالا يا زين باشا انا جاهز من بدري.
زين لاحظ ليليان بتبص لعز بعيون فيها سعادة وبتمتم بحاجات، اضايق منها: ليليان انا ماشي.
ليليان فاقت وقامت ودعته وهو همسلها بضيق: ابقي خلى عز ينفعك.
ليليان بهمس: دا انا كنت بقرأ المعوذتين اصماالله عليه ييفكرني بشبابك كدا وحلو ويخطف العين خطف.
زين بسخريه: وانتي كنتي بتقري المعوذتين عليا كل مرا بخرج
ليليان بضحك: لا انا كنت بقرا الفاتحه على روح اللي تبصلك.
زين : كبرتي واتشقيتي وبقيتي تعرفي ازاي تهربي مني يا لي لي.
ليليان بتمثل الحزن : اخص عليك يا زيني، انا كبرت.
زين بغمزة خفيفه من عنيه : مش عارف لما اجاي نبقا نشوف الموضوع دا
عربيه وصلت قدام مستشفى الجارحي وفيها ولد وبنت...
عبد الرحمن : متمشيش لوحدك هاجاي اخدك يا كوكو.
كارما برقه : ربنا يخليك ليا يا ابيه، بس انا بابا قالي انه هايجي هو ياخدني.
حمزة : ليه؟!.
كارما : معرفش هو قالي خلى ابيه يوصلك وانا هاجيلك، وبعدين روح انت جيب هنا ولاما من الكليه.
عبد الرحمن نفخ بضيق: عملي الاسود في الحياة، ربنا يزلهم قارفيني في عيشتي.
كارما ضحكت بخفه : ربنا يخليك لينا يا ابيه.
عبد الرحمن ميل على خدها وباسها: ويخليكوا ليا يا روح قلب الابيه....يتبع...
قراءة فصول الجزى3 من رواية عشق الزين«عندما يقع العز في الغرام:
غلاف الجزئ الأول من رواية عشق الزين
رواية عشق الزين ج1 |
لقراءة الجزئ 1 من رواية عشق الزين إضغط هنا
غلاف الجزئ 2 من رواية عشق الزين
رواية عشق الزين ج2 |
لقراءة الجزئ الثاني من رواية عشق الزين إضغط هنا
إذا أعجبتك الرواية أترك لنا تعليق لتشجيعنا لتنزيل باقي الأجزاء